VEELGESTELDE VRAGEN


Veelgestelde vragen over Gezond.nl

Algemene vragen over Gezond.nl

Wat is Gezond.nl?

Gezond.nl is een initiatief van Arts en Zorg. Gezond.nl ontwikkelt digitale gezondheidsdiensten die zorg makkelijker en slimmer maken. Op die manier hebben we met Gezond.nl al ruim 1 miljoen hulpvragen op het gebied van zorg en gezondheid mogen ondersteunen.

In de afgelopen jaren heeft Gezond.nl zich gericht op de ontwikkeling van een digitale patiëntomgeving waar patiënten van aangesloten gezondheidscentra gebruik kunnen maken van onze digitale diensten. ‘Online een afspraak maken’ of ‘online herhaalmedicatie aanvragen’ zijn voorbeelden van deze diensten.

Gezond.nl biedt daarnaast ook diensten die beschikbaar zijn voor iedereen en dus niet alleen voor patiënten van aangesloten gezondheidscentra. Dit zijn onze checkers: diensten die jou meer inzicht in je gezondheid bieden en die je helpen bij het zetten van online vervolgstappen.

Waar kan ik Gezond.nl voor gebruiken?

Je kunt Gezond.nl gebruiken voor twee soorten diensten:

  • Onze diensten voor patiënten van aangesloten gezondheidscentra. Dit zijn diensten die door alle patiënten van onze aangesloten gezondheidscentra gebruikt kunnen worden. Waaronder een digitale patiëntomgeving met de volgende mogelijkheden:
    • Chatten over zorgvragen
    • Online afspraken maken
    • Herhaalmedicatie aanvragen (vanaf 16 jaar)
    • Videoconsult met zorgverlener
    • Labuitslagen bekijken
    • Jouw medisch dossier bekijken (vanaf 16 jaar)
    • Een vraag stellen aan een zorgverlener (e-consult)

    LET OP: het kan zijn dat jouw gezondheidscentrum of huisartsenpraktijk niet van alle diensten gebruik maakt. Zie je een bepaalde dienst niet in jouw patiëntomgeving? Dan maakt jouw huisartsenpraktijk geen gebruik van deze dienst.

  • Onze checkers. Dit zijn diensten die door iedereen gebruikt kunnen worden. Ze bieden je meer inzicht in je gezondheid en helpen je bij het zetten van online vervolgstappen. Een voorbeeld van zo’n dienst is de Vaccinatiechecker: een online applicatie waarin je alle informatie over jouw coronavaccin terugvindt.

Kan iedereen gebruik maken van Gezond.nl?

Iedereen kan gebruik maken van Gezond.nl, maar niet iedereen kan gebruik maken van alle diensten. Binnen Gezond.nl maken we onderscheid tussen twee soorten diensten:

  • Onze diensten voor patiënten van aangesloten gezondheidscentra. Dit zijn diensten die door alle patiënten van onze aangesloten gezondheidscentra gebruikt kunnen worden binnen de digitale patiëntomgeving. Vanaf 16 jaar hebben patiënten toegang tot hun medisch dossier en kunnen ze herhaalmedicatie aanvragen.
  • Onze checkers. Dit zijn diensten die vanaf 16 jaar door iedereen gebruikt kunnen worden. Ze bieden je meer inzicht in je gezondheid en helpen je bij het zetten van online vervolgstappen. Een voorbeeld van zo’n dienst is de Vaccinatiechecker; een online applicatie waarin je alle informatie over jouw coronavaccin terugvindt.

Wat moet ik doen om Gezond.nl te gebruiken?

Binnen Gezond.nl maken we onderscheid tussen twee soorten diensten:

  • Onze diensten voor patiënten van aangesloten gezondheidscentra. Om deze diensten te kunnen gebruiken controleer je eerst bij jouw praktijk of gezondheidscentrum of ze zijn aangesloten bij Gezond.nl. Als dit zo is kun je vervolgens inloggen op de digitale patiëntomgeving door middel van DigiD. Als je geen DigiD-account hebt, kun je dat hier aanvragen. Het is niet mogelijk om in te loggen op de patiëntomgeving en gebruik te maken van deze diensten zonder DigiD-account.
  • Onze checkers. Dit zijn diensten die door iedereen gebruikt kunnen worden. Om deze checkers te kunnen gebruiken ga je naar de pagina ‘Diensten’. Op die pagina vind je meer informatie over de beschikbare checkers. Klik op ‘Log in’ of ‘Maak nu een account aan’. Je belandt dan op de registratiepagina waar je een VitaalBank account aan kunt maken en kunt inloggen met je VitaalBank account.

Is het gebruik van Gezond.nl gratis?

Ja. Het gebruik van alle diensten van Gezond.nl is gratis.

Welke gezondheidscentra zijn aangesloten bij Gezond.nl?

Op dit moment zijn er verschillende gezondheidscentra en huisartsenpraktijken aangesloten bij Gezond.nl. Wil je weten of jouw gezondheidscentrum is aangesloten? Kijk dan op de website van je eigen huisartsenpraktijk of gezondheidscentrum.

Wat is de relatie tussen Arts en Zorg en Gezond.nl?

Gezond.nl is een initiatief en onderdeel van de Arts en Zorg groep: de grootste eerstelijnszorgorganisatie van Nederland. Arts en Zorg levert momenteel aan 180.000 patiënten eerstelijnszorg vanuit verschillende gezondheidscentra verspreid over Nederland. Gezond.nl is het onderdeel dat zich richt op de ontwikkeling van digitale diensten en infrastructuur op het gebied van gezondheid en vitaliteit. Door snel, persoonlijk en eenvoudig antwoord te geven op gezondheidsvragen die spelen.

Uit eigen onderzoek is namelijk gebleken dat veel mensen behoefte hebben om een actieve rol in hun eigen gezondheid te vervullen en de regie over hun gezondheid te voeren. Daarnaast veranderen andere sectoren zo snel door technologische innovatie dat mensen andere verwachtingen van het zorgsysteem hebben. Vanuit die achtergrond werken Arts en Zorg en Gezond.nl samen aan de digitalisering van zorgdiensten.

Is Gezond.nl ook als app beschikbaar?

Nee. Op dit moment zijn de diensten van Gezond.nl nog niet beschikbaar in een app. De website is wel geschikt voor mobiel gebruik op bijvoorbeeld je tablet of telefoon.

Welke browsers zijn geschikt voor een optimaal gebruik van Gezond.nl?

Je kunt gebruik maken van Gezond.nl met alle browsers, behalve Internet Explorer. We raden je aan Google Chrome, Mozilla Firefox (minimaal versie 47) of Safari te gebruiken.

Support: Ik heb een technisch probleem of een (hulp)vraag, waar kan ik terecht?

Ben jij patiënt of consument en heb je een technische probleem of een (hulp)vraag? Dan kun je hier contact met ons opnemen. We proberen om binnen twee werkdagen een reactie te geven. LET OP: dit is niet voor medische vragen. Daarvoor kun je contact opnemen met jouw gezondheidscentra of huisartsenpraktijk.

Vragen over de vaccinatiechecker

Wat is de Vaccinatiechecker?

De Vaccinatiechecker is een online applicatie van Gezond.nl waarin je alle informatie over jouw coronavaccin terugvindt. Iedereen kan dus gebruik maken van de Vaccinatiechecker. Het is geen officieel vaccinatiebewijs, vaccinatiepaspoort of reisbewijs.

Waar kan ik de vaccinatiechecker voor gebruiken?

In de Vaccinatiechecker staat onder andere welk vaccin je ontving, hoeveel doses je al hebt ontvangen, wat hier de mogelijke bijwerkingen van zijn en hoe lang de beschermingsduur is. Zodra er nieuw wetenschappelijk onderzoek over jouw vaccin beschikbaar is, updaten we dit in de Vaccinatiechecker. Zo houd je alle informatie overzichtelijk bij elkaar.

Is de Vaccinatiechecker voor iedereen beschikbaar?

De Vaccinatiechecker is voor iedereen beschikbaar die ouder is dan 16 jaar en in het bezit is van een bankrekeningnummer. Om je vaccinatiegegevens in de Vaccinatiechecker te kunnen bekijken, moeten deze gegevens bij je huisarts bekend zijn. Dit kun je navragen bij je eigen huisartsenpraktijk.

Is de Vaccinatiechecker ook als app beschikbaar?

Nee. Op dit moment is de Vaccinatiechecker niet beschikbaar in een app. De checker is wel geschikt voor mobiel gebruik op bijvoorbeeld je tablet of telefoon.

Is het gebruik van de Vaccinatiechecker gratis?

Ja, het gebruik van de Vaccinatiechecker is gratis.

Wat is de relatie tussen Gezond.nl en de Vaccinatiechecker?

De Vaccinatiechecker is een initiatief van Gezond.nl en is onderdeel van de Gezond.nl checkers. De Gezond.nl checkers zijn voor iedereen ouder dan 16 jaar beschikbaar. Deze checkers geven je meer inzicht in je gezondheid en helpen je bij het zetten van online vervolgstappen. De Gezond.nl checker maken gebruik van VitaalBank. VitaalBank is een partner van Gezond.nl en zorgt voor het veilig verzamelen en opslaan van jouw medische gegevens.

Wat is de relatie tussen VitaalBank en de Vaccinatiechecker?

Voor onze Gezond.nl checkers, zoals de Vaccinatiechecker, maken wij gebruik van VitaalBank. VitaalBank is een initiatief van Arts en Zorg en regelt alles omtrent het veilig verzamelen en opslaan van jouw medische gegevens. Via VitaalBank ontvangt Gezond.nl de medische gegevens die nodig zijn om gepersonaliseerde diensten te kunnen bieden in onze checkers. Gezond.nl ontvangt deze gegevens alleen als jij hier toestemming voor geeft. Als je de eerste keer gebruik maakt van de Vaccinatiechecker, vragen wij je om een VitaalBank-account aan te maken.

Heb ik een account nodig om gebruik te maken van de Vaccinatiechecker?

Om gebruik te kunnen maken van de Vaccinatiechecker heb je een VitaalBank-account nodig. VitaalBank is een initiatief van Arts en Zorg en regelt alles omtrent het veilig verzamelen en opslaan van jouw medische gegevens.

Hoe en waar kan inloggen op de Vaccinatiechecker?

Momenteel werken we nog hard aan de Vaccinatiechecker. Binnenkort komt deze beschikbaar op onze website.

Welke gegevens vind ik in de Vaccinatiechecker?

In de Vaccinatiechecker staat onder andere welk vaccin je ontving, hoeveel doses je al hebt ontvangen, wat hier de mogelijke bijwerkingen van zijn en hoe lang de beschermingsduur is. Zodra er nieuw wetenschappelijk onderzoek over jouw vaccin beschikbaar is, updaten we dit in jouw Vaccinatiechecker. Zo houd je alle informatie overzichtelijk bij elkaar.

Waarvoor gebruikt de Vaccinatiechecker mijn gegevens?

De Vaccinatiechecker gebruikt je persoonlijke vaccinatiegegevens om:

  • Een overzicht van je persoonlijke vaccinatiegegevens te kunnen tonen. Zo kun jij eenvoudig terugvinden wanneer je gevaccineerd bent en met welk vaccin.
  • De aanvullende informatie te kunnen personaliseren. Op basis van het coronavaccin dat je hebt ontvangen, personaliseert de Vaccinatiechecker de aanvullende informatie voor jou. Zo kun je bijvoorbeeld lezen tot welke specifieke bijwerkingen jouw vaccin kan leiden of wat de specifieke beschermingsduur van het vaccin is.

Hoe komt de Vaccinatiechecker aan mijn vaccinatiegegevens?

Voor het verkrijgen van je vaccinatiegegevens maakt de Vaccinatiechecker gebruik van VitaalBank. VitaalBank is partner van Gezond.nl en een initiatief van Arts en Zorg en regelt alles omtrent het veilig verzamelen en opslaan van jouw medische gegevens. Via VitaalBank kun jij je vaccinatiegegevens bij je huisartsenpraktijk ophalen. VitaalBank vraagt je om toestemming om deze gegevens te delen met de Vaccinatiechecker. Alleen als jij toestemming geeft krijgt de Vaccinatiechecker toegang tot je gegevens. VitaalBank deelt in dat geval jouw gegevens met Gezond.nl. Dit gebeurt iedere keer wanneer je de Vaccinatiechecker opent.

Mijn vaccinatiegegevens zijn niet up-to-date, wat moet ik doen?

De Vaccinatiechecker haalt je gegevens elke keer op vanuit VitaalBank. VitaalBank is een initiatief van Arts en Zorg en regelt alles omtrent het veilig verzamelen en opslaan van jouw medische gegevens. Als je een nieuwe vaccinatie hebt ontvangen, dan komen deze gegevens niet automatisch in VitaalBank terecht en zie je ze dus ook niet in de Vaccinatiechecker. Om je vaccinatiegegevens te updaten moet je in VitaalBank je gegevens ophalen bij je huisartsenpraktijk. Als je vaccinatiegegevens up-to-date zijn in VitaalBank, dan zullen ze ook up-to-date zijn in de Vaccinatiechecker.

Staan je nieuwe vaccinatiegegevens niet in VitaalBank, ondanks het updaten van je gegevens? Dan kan het zijn dat je gegevens nog niet verwerkt zijn in de systemen van jouw huisarts. Probeer het dan na een aantal dagen nog eens.

Zijn mijn gegevens veilig in de Vaccinatiechecker?

De Vaccinatiechecker haalt jouw vaccinatiegegevens op bij VitaalBank. VitaalBank is een initiatief van Arts en Zorg en regelt alles omtrent het veilig verzamelen en opslaan van jouw medische gegevens. De Vaccinatiechecker slaat zelf géén gegevens op. Je gegevens worden alleen in VitaalBank bewaard. VitaalBank heeft het MedMij- en het NEN 7510-certificaat. Dit betekent dat VitaalBank voldoet aan alle belangrijke veiligheidseisen voor het digitaal ophalen, opslaan en delen van persoonlijke medische gegevens.

Zijn mijn gegevens in de Vaccinatiechecker hetzelfde als een vaccinatiepaspoort?

Nee, de Vaccinatiechecker is geen officieel vaccinatiebewijs, vaccinatiepaspoort of reisbewijs.

Ik heb geen behoefte aan de Vaccinatiechecker, hoe kan ik dan mijn vaccinatiegegevens inzien?

Je kunt je vaccinatiegegevens ook inzien via Mijn.rivm.nl/vaccinaties.

In welke talen is de Vaccinatiechecker beschikbaar?

De Vaccinatiechecker is op dit moment alleen in het Nederlands beschikbaar.

The Vaccination Checker is, for now, only available in Dutch.

Welke browsers zijn geschikt voor een optimaal gebruik van Gezond.nl?

Je kunt gebruik maken van Gezond.nl met alle browsers, behalve Internet Explorer. We raden je aan Google Chrome, Mozilla Firefox (minimaal versie 47) of Safari te gebruiken.

Ik heb een technisch probleem of heb een (hulp)vraag, waar kan ik terecht?

Ben jij patiënt of consument en heb je een technische probleem of een (hulp)vraag? Dan kun je hier contact met ons opnemen. We proberen om binnen twee werkdagen een reactie te geven. LET OP: dit is niet voor medische vragen. Daarvoor kun je contact opnemen met jouw gezondheidscentra of huisartsenpraktijk.

Vragen over VitaalBank

Wat is VitaalBank?

VitaalBank is een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) waar je jouw gezondheidsgegevens veilig kunt verzamelen, bekijken en delen. Als gebruiker krijg je een persoonlijke digitale kluis waarin jij jouw gegevens veilig kunt opslaan. Jij hebt de touwtjes in handen:

  • Je persoonlijke kluis.
  • Veilig en betrouwbaar.
  • Je hebt de controle over jouw gegevens: jij bepaalt met wie je jouw gegevens wilt delen.
  • Al je medische gegevens op één vaste plek, ook als je van zorgverlener wisselt.
  • Medische gegevens van verschillende zorgverleners op één plek: verzamel bijvoorbeeld je ziekenhuis-, huisarts- en apotheekgegevens in je digitale kluis.

VitaalBank heeft zowel de MedMij- als de NEN7510-certficering, dit betekent dat VitaalBank voldoet aan de hoogste veiligheidsstandaarden binnen de gezondheidszorg. Zo zijn jouw medische gegevens altijd veilig.

Wat is een PGO?

Een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) is een digitale omgeving (website of app) waar je gratis en digitaal jouw eigen medische- en gezondheidsgegevens kunnen verzamelen, beheren en uitwisselen. Dit alles op één veilige online plek.

Een PGO is te vergelijken met het patiëntenportaal van je huisarts, met als belangrijk verschil dat je in een PGO op één plek al jouw medische gegevens kunt samenbrengen afkomstig van verschillende zorgverleners.

Wat is de relatie tussen VitaalBank en Gezond.nl?

Voor onze Gezond.nl checkers, zoals de Vaccinatiechecker, maken wij gebruik van VitaalBank. VitaalBank is partner van Gezond.nl en een initiatief van Arts en Zorg en regelt alles omtrent het veilig verzamelen en opslaan van jouw medische gegevens. Via VitaalBank ontvangt Gezond.nl de medische gegevens die nodig zijn om gepersonaliseerde diensten te kunnen bieden in onze checkers. Dit gebeurt alleen als jij hiervoor toestemming geeft. Als je de eerste keer gebruik maakt van een van onze checkers, zoals de Vaccinatiechecker, vragen wij je om een VitaalBank-account aan te maken.

Wat is het verschil tussen VitaalBank en Gezond.nl?

Het belangrijkste verschil is dat Gezond.nl als online patiëntenomgeving digitale gezondheidsdiensten levert en VitaalBank als persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) en als partner van Gezond.nl toegang biedt tot jouw medische- en gezondheidsgegevens van verschillende zorgaanbieders.

Gezond.nl is een beveiligde online omgeving waar je als consument diensten kunt afnemen die gebruik maken van jouw persoonlijke, medische gegevens. Daarnaast is het dé plek waar jouw zorgverlener digitale zorgdiensten kan aanbieden, zoals de mogelijkheid om te chatten, online afspraken te maken, e-consulten te versturen en herhaalmedicatie aan te vragen.

Het PGO (VitaalBank) biedt jou, als consument, toegang tot jouw medische- en gezondheidsgegevens van verschillende zorgaanbieders. VitaalBank maakt het mogelijk om deze gegevens uit de informatiesystemen van jouw zorgaanbieders op te halen: van het ziekenhuis, de huisarts, de apotheek en eventuele andere zorgverleners. Je kunt zelf gegevens toevoegen aan het PGO en bepalen met wie je welke gegevens deelt. Zo kun je via VitaalBank toestemming geven aan Gezond.nl, en aan jouw zorgverleners die gebruik maken van Gezond.nl, om toegang te krijgen tot jouw medische gegevens.

Wat is het verschil tussen VitaalBank en andere PGO's?

Iedere persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) biedt gebruikers de mogelijkheid om medische- en gezondheidsgegevens te verzamelen, te beheren en uit te wisselen. Sommige PGO’s bieden daarnaast nog andere diensten aan, zoals bepaalde (chronische) zorgprogramma’s.

De VitaalBank is er voor iedereen. Het team van VitaalBank heeft een open data-infrastructuur ontwikkeld. Dat wil zeggen dat VitaalBank het voor andere organisaties mogelijk maakt om op een veilige manier gebruik te maken van jouw medische- en gezondheidsgegevens. Mits je daar zelf toestemming voor geeft. Door samen te werken met andere organisaties probeert VitaalBank om waardevolle diensten voor iedereen aan te bieden. Een van deze samenwerkingen is die met Gezond.nl.

Waar kan ik VitaalBank voor gebruiken?

Bij VitaalBank kun je:

  • Je medische en gezondheidsgegevens ophalen bij jouw zorgverleners;
  • Je gezondheidsgegevens bekijken op één centrale plek;
  • Andere organisaties toestemming geven om je gegevens te gebruiken én deze toestemming weer intrekken indien gewenst;

Is VitaalBank voor iedereen beschikbaar?

Ja, VitaalBank is voor iedereen beschikbaar.

Is VitaalBank ook als app beschikbaar?

Nee. Op dit moment is VitaalBank niet beschikbaar in een app, maar wel geschikt voor mobiel gebruik op bijvoorbeeld je tablet of telefoon.

Is het gebruik van VitaalBank gratis?

Ja, VitaalBank is gratis.

Wat moet ik doen om VitaalBank te gebruiken?

Om gebruik te kunnen maken van VitaalBank, heb je een VitaalBank-account nodig. Om een account aan te maken, vragen wij je de volgende stappen te doorlopen:

  • VitaalBank maakt gebruik van iDIN om jezelf te identificeren. iDIN is een identificatiemethode van de Nederlandse banken. Jouw bank weet wie je bent: ze hebben dit gecontroleerd bij het aanmaken van jouw bankrekening. iDIN laat aan VitaalBank weten wie je bent. Hierbij worden alleen persoonsgegevens gedeeld, zoals je naam en e-mailadres. iDIN zal nooit bankgegevens delen!
  • Je vult je e-mailadres in en kiest een wachtwoord.
  • Je ontvangt een controlecode via de mail. Deze code moet je invullen.
  • Je vult je mobiele telefoonnummer in.
  • Je ontvangt een controlecode via SMS. Deze code moet je invullen.
  • Vervolgens kun je inloggen met jouw VitaalBank-account.

Hoe werkt het aanmaken van een account?

VitaalBank heeft hier voor je uitgewerkt welke stappen je moet doorlopen voor het aanmaken van een VitaalBank-account:

Stap 1: Identificeer jezelf via iDIN

Stap 2: Bedenk een wachtwoord

Stap 3: Bevestig je e-mail

Stap 4: Vul je mobiele telefoonnummer in

Stap 5: Bevestig je telefoonnummer

Wat heb ik nodig om een account aan te kunnen maken voor VitaalBank?

Om een VitaalBank-account aan te kunnen maken heb je het volgende nodig:

  • Jouw persoonlijke internetbankieren app óf jouw bankpas inclusief de bijbehorende ‘reader’ van je bank. Deze reader wordt ook gebruikt bij internetbankieren
  • Een mobiele telefoon
  • Toegang tot je e-mail

Meer weten over het aanmaken van een account? Bekijk hier hoe het werkt en wat je nodig hebt.

Wat is IDIN en waarom is het nodig voor het aanmaken van een VitaalBank-account?

VitaalBank vraagt jou, als nieuwe gebruiker, om je eenmalig te identificeren. VitaalBank maakt hiervoor gebruik van iDIN: een identificatiemethode van de Nederlandse banken.

Waarom iDIN?

Je moet je eenmalig identificeren bij VitaalBank. Hierdoor weet de VitaalBank wie je bent en kan die ervoor zorgen dat jouw medische- en gezondheidsgegevens goed beschermd worden. Daarom vraagt de VitaalBank je om veilig een account aan te maken met iDIN.

Wat voor gegevens deelt iDIN met VitaalBank?

iDIN lijkt op de manier waarop u internetbankieren gebruikt. De bank weet precies wie je bent, waardoor je veilig een account aan kunt maken en je medische gegevens bij VitaalBank veilig zijn. Je doet geen betaling en er worden geen bankgegevens gedeeld. Alleen je persoonsgegevens die nog zijn om je te kunnen identificeren (naam, geboortedatum etc.) worden eenmalig met VitaalBank gedeeld.

Hoe werkt het?

  • iDIN is gekozen als identificatiemethode om jezelf identificeren bij een bepaalde organisatie
  • Je selecteert de bank waar je jouw bankzaken online regelt
  • Je wordt naar het iDIN-startscherm van jouw bank geleid
  • Je logt in bij jouw bank
  • De persoonsgegevens die VitaalBank van je wil ontvangen zijn al ingevuld
  • Je klikt op akkoord

In welke talen is VitaalBank beschikbaar?

VitaalBank is op dit moment alleen in het Nederlands beschikbaar.

VitaalBank is, for now, only available in Dutch.

Is er een VitaalBank-website met meer informatie over het product, ondersteuning en support?

Ja, er is een VitaalBank-website met meer informatie. Deze kun je hier vinden.

Waarvoor heb ik een VitaalBank account nodig?

Wil je jouw gezondheidsgegevens veilig opslaan in één digitale kluis? Zelf de touwtjes in handen hebben bij het beheren van je medische gegevens en daarnaast zelf bepalen welke partijen hier toegang toe hebben? Dan kan met een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) zoals VitaalBank. Je hebt een account nodig als je toegang wilt krijgen tot VitaalBank.

Wil je gebruik maken van een dienst die samenwerkt met VitaalBank? Dan heb je vaak ook een VitaalBank account nodig. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de Gezond.nl Vaccinatiechecker.

Kan ik mijn VitaalBank-account verwijderen?

Ja, je kunt jouw account en gegevens permanent uit VitaalBank verwijderen. Maak je gebruik van een van de partner-apps: apps die partner zijn van VitaalBank? Dan kan het zijn dat er bij deze app(s) nog gegevens zijn opgeslagen. Die gegevens worden niet automatisch verwijderd en zul je in de app zelf moeten verwijderen.

Het is mogelijk dat je met het verwijderen van je account ook de toegang tot bepaalde apps verliest die aan je VitaalBank-account zijn verbonden. Als je later besluit opnieuw gebruik te gaan maken van VitaalBank, zul je een nieuw account moeten aanmaken en al je gegevens opnieuw moeten laden.

Wat gebeurt er met mijn gegevens als ik mijn VitaalBank-account verwijder?

Bij het verwijderen van je account worden al jouw gegevens bij VitaalBank verwijderd. Het is mogelijk dat gegevens die eerder al eens zijn gedeeld met aangesloten partijen, nog bij die partijen zijn opgeslagen. Als je ook daar je gegevens verwijderd wilt hebben, moet je direct contact opnemen met de betreffende partijen. Deze partijen zullen na het verwijderen van je VitaalBank account ook geen nieuwe gegevens meer kunnen ophalen bij VitaalBank.

Waar en hoe kan ik inloggen op VitaalBank?

Op VitaalBank kun je inloggen met jouw VitaalBank-account. Inloggen doe je in twee stappen: met een e-mailadres en wachtwoord, waarna je een SMS-code ontvangt ter controle.

Ik ben mijn VitaalBank-wachtwoord vergeten, wat kan ik doen?

Ga dan naar het inlogscherm van VitaalBank. Klik op “ik ben mijn wachtwoord vergeten”. Je wordt vervolgens gevraagd om jezelf opnieuw te identificeren via iDIN. Daarna kun je een nieuw wachtwoord instellen. Nadat je jouw nieuwe wachtwoord hebt ingesteld keer je terug naar het inlogscherm. Daar kun je vervolgens inloggen met je nieuwe wachtwoord.

Welke gegevens vind ik in VitaalBank?

In VitaalBank kun je informatie over je eigen gezondheid bijhouden en waarmee je actief aan de slag kunt gaan. Zo kan je jouw medische gegevens verzamelen en beheren, maar deze ook delen met anderen. Jij bepaalt welke informatie je verzamelt, beheerd en deelt. Op deze manier houd je grip op je gezondheidsgegevens. Van behandeling tot labuitslagen, medicatie en inentingen. Op dit moment is het alleen mogelijk om jouw huisartsgegevens op te halen.

Wie heeft er toegang tot mijn gegevens in VitaalBank?

Alleen jij hebt toegang tot je gegevens in VitaalBank. Door in te loggen met je eigen DigiD kan informatie worden verzameld of gedeeld. Wel zal het in de toekomst mogelijk zijn om middels een machtiging iemand anders toestemming te geven om activiteiten waar te nemen.

Zijn mijn gegevens veilig in VitaalBank?

Ja, VitaalBank is veilig en draagt grote zorg voor een goed beveiligde toegang tot persoons- en medische gegevens. Daarom voldoet het informatiebeveiligingsbeleid van VitaalBank altijd aan de laatste certificeringen.

  • MedMij certificaat: VitaalBank voldoet aan de standaarden van de overheid voor uitwisseling van medische gegevens. Lees hier meer over MedMij.
  • NEN 7510: VitaalBank voldoet aan de eisen voor informatiebeveiliging in de zorg.
  • iDIN: Bij registratie wordt jouw identiteit gecheckt zodat alleen jij toegang hebt tot jouw digitale kluis. Vervolgens kan jij bepalen met wie je jouw medische gegevens wil delen. Lees hier meer over iDIN.
  • Helemaal volgens AVG: Wij vragen altijd eerst jouw toestemming om gegevens met andere zorgverleners te delen én je kunt deze toestemming ook altijd weer intrekken.

Wat voor gegevens kan ik ophalen via VitaalBank?

Op dit moment is het mogelijk om jouw huisartsgegevens op te halen. Dit houdt in dat jij jouw medisch dossier kunt ophalen bij jouw huisartsenpraktijk.

Jouw huisartsgegevens kan de volgende informatie bevatten:

  • Actuele onderwerpen waarvoor je momenteel bij de huisarts onder behandeling bent
  • Afgesloten onderwerpen waarvoor je in het verleden bij de huisarts bent geweest
  • Actuele medicatie
  • Medicatie-overgevoeligheid
  • Labuitslagen en -resultaten over de laatste veertien maanden
  • Evaluatie en het Plan naar aanleiding van het consult; samenvatting van de zorgverlener
  • Vastgelegde correspondentie tussen jouw huisarts en andere zorgverleners, zoals verwijsbrieven of brieven van medisch specialisten

De groep zorgaanbieders die via het MedMij stelsel medische gegevens kan uitwisselen is zich aan het uitbreiden. Een groeiende groep zorgaanbieders kan al veilig verbinden met PGO’s. Op dit moment is de belangrijkste bron van medische gegevens nog de huisartspraktijk.

Hoe kan ik gegevens ophalen via VitaalBank?

Het ophalen van gegevens is heel eenvoudig.

Stap 1: Log in met jouw e-mailadres, wachtwoord en controle-sms.

Stap 2: Kies jouw zorgaanbieder (bijvoorbeeld je huisartsenpraktijk).

Stap 3: Je wordt doorverwezen naar de pagina van jouw zorgaanbieder. Hier word je gevraagd om in te loggen met DigiD. Door met DigiD in te loggen maak je je bekend bij je zorgverlener.

Stap 4: Geef toestemming om jouw medische gegevens te delen met VitaalBank.

Stap 5: Je keert terug naar VitaalBank waar jouw medische gegevens beschikbaar zijn.

Bij wie kan ik gegevens ophalen via VitaalBank?

In de toekomst is het de bedoeling dat iedere zorgaanbieder (ziekenhuis, apotheek, huisarts) gekoppeld is aan dit netwerk, dat een veilige uitwisseling van medische gegevens mogelijk maakt. Op dit moment zijn dat vooral de huisartsenpraktijken. De kans is dus groot dat je nu al bij jouw huisarts jouw medische gegevens op kunt halen. Benieuwd wanneer je ook bij andere zorgverleners jouw gegevens op kunt halen? Bekijk dan hier de planning.

Waarom moet ik binnen VitaalBank inloggen met DigiD als ik medische gegevens op wil halen?

Via VitaalBank kun jij veilig je medische gegevens ophalen bij jouw zorgverleners. Echter, jouw zorgverleners moeten zeker weten dat de juiste persoon jouw gegevens ophaalt. Om dat te kunnen controleren, vragen zij jou om in te loggen met DigiD. Heb je vragen over DigiD? Kijk dan op de website van DigiD/.

Waarom staat mijn zorgverlener er niet tussen als ik gegevens op wil halen via VitaalBank?

In het begin zullen nog niet alle zorgaanbieders gekoppeld zijn aan het MedMij-netwerk dat een veilige uitwisseling van medische gegevens mogelijk maakt. Staat jouw zorgverlener er niet tussen? Dan maakt jouw zorgverlener de uitwisseling van medische gegevens waarschijnlijk nog niet mogelijk. Vraag in dit geval aan je zorgverlener wanneer dit mogelijk is.

Waar kan ik in VitaalBank zien wie ik toestemming heb gegeven om mijn gegevens te gebruiken?

Let op: deze functie is binnenkort pas actief! Ga naar ‘Instellingen’ –> ‘Toestemmingen’. Hier wordt per organisatie weergegeven welke toestemmingen jij hebt gegeven: welke gegevens zij mogen inzien. Bij het selecteren van een organisatie of app krijg je een lijst te zien met alle organisaties (of apps) die jouw toestemming hebben om jouw gegevens te gebruiken. Je kunt ook zien voor welke gegevens je deze toestemming hebt gegeven.

Zolang het nog niet mogelijk is om de door jou gegeven toestemmingen te bekijken en weer in te trekken, zijn de toestemmingen die je geeft slechts twee uur geldig. Daarna wordt jouw toestemming automatisch ingetrokken. De toestemming die je geeft is dus eenmalig.

Hoe kan ik VitaalBank opdracht geven de toestemming in te trekken?

Let op: deze functie is binnenkort pas actief! Tot die tijd zijn de toestemmingen die je geeft slechts twee uur geldig. Daarna worden ze automatisch ingetrokken. Uiteindelijk zal het als volgt werken:

Zodra deze functie actief is, zal het intrekken van gegeven toestemmingen als volgt werken. Ga naar ‘Instellingen’ –> ‘Toestemmingen’. Hier wordt per organisatie weergegeven welke toestemmingen jij hebt gegeven: welke gegevens zij mogen inzien. Deze toestemmingen kun je intrekken (per ‘datacategorie’) door op de oranje pijl met het witte kruisje te klikken. Het is ook mogelijk om alle toestemmingen voor een bepaalde organisatie of app in één keer in te trekken. In dat geval klik je onderaan het scherm op ‘alle toestemming intrekken’.

Wat gebeurt er met mijn gegevens als ik de toestemming via VitaalBank intrek?

Het is alleen mogelijk om jouw toestemming in te trekken voor het gebruik van data door een derde partij (bijvoorbeeld een aangesloten app). Als je bepaalde toestemmingen voor een app intrekt zal deze mogelijk niet meer goed functioneren. De eerstvolgende keer dat je gebruik maakt van de app kan het zijn dat er opnieuw toestemming wordt gevraagd om jouw gegevens te gebruiken.

Als je de door jouw gegeven toestemming aan een derde partij intrekt, blijven je gegevens wel in VitaalBank opgeslagen. Zijn er voorheen al gegevens met deze aangesloten partij gedeeld en wil je ze uit hun app/database verwijderd hebben? Dan moet je dit via de partij zelf regelen.

Ik heb geen behoefte aan VitaalBank, kan ik toch mijn gegevens verzamelen, delen en beheren?

Ja, je kunt zelf een keuze maken welk PGO je wilt gebruiken.

Kan ik VitaalBank verlaten en mijn gegevens overbrengen naar een ander PGO?

Ja, dat kan. Als gebruiker heb je het recht om je gegevens mee te nemen. Dus als je wilt overstappen naar een andere PGO, kan je je gegevens meenemen naar die nieuwe PGO. Op de website van jouw PGO-leverancier kun je vinden hoe zij dit regelen.

Ik heb een technisch probleem of heb een (hulp)vraag, waar kan ik terecht?

Ervaar je technische problemen, ontvang je een foutmelding, of werkt VitaalBank niet? Neem dan contact met ons op via hulp@vitaalbank.nl. Wij gaan dan direct aan de slag om het op te lossen.

Vragen over de digitale patiëntomgeving van Gezond.nl

Wat is de digitale patiëntomgeving?

De digitale patiëntomgeving is er voor alle patiënten van aangesloten gezondheidscentra bij Gezond.nl. De digitale patiëntomgeving is een beveiligde online omgeving waar je inzage hebt in je eigen medische gegevens in het informatiesysteem van je praktijk of gezondheidscentrum. Daarnaast is de digitale patiëntomgeving de plek waar andere digitale zorgdiensten worden aangeboden, zoals chatten, afspraken maken, herhaalmedicatie aanvragen, videoconsulten voeren en een e-consult starten. Vanaf 16 jaar hebben patiënten toegang tot hun medisch dossier en kunnen ze herhaalmedicatie aanvragen.

Waar kan ik de digitale patiëntomgeving voor gebruiken?

De digitale patiëntomgeving biedt de volgende mogelijkheden:

  • Chatten over zorgvragen
  • Online afspraken maken
  • Herhaalmedicatie aanvragen
  • Videoconsult met zorgverlener
  • Labuitslagen bekijken
  • Jouw dossier bekijken
  • Een vraag stellen aan een zorgverlener (e-consult)

Let op: het kan zijn dat jouw gezondheidscentrum of huisartsenpraktijk niet van alle diensten gebruik maakt. Zie je een bepaalde dienst niet in jouw digitale patiëntomgeving? Dan maakt jouw huisartsenpraktijk geen gebruik van deze dienst.

Is de digitale patiëntomgeving voor iedereen beschikbaar?

De digitale patiëntomgeving is alleen beschikbaar voor patiënten van gezondheidscentra die zijn aangesloten bij Gezond.nl. Vanaf 16 jaar hebben patiënten toegang tot hun medisch dossier en kunnen ze herhaalmedicatie aanvragen.

Welke gezondheidscentra zijn aangesloten bij Gezond.nl?

Op dit moment zijn er verschillende gezondheidscentra en huisartsenpraktijken aangesloten bij Gezond.nl. Wil je weten of jouw gezondheidscentrum is aangesloten? Kijk dan op de website van je eigen huisartsenpraktijk of gezondheidscentrum.

Wat moet ik doen om de digitale patiëntomgeving te gebruiken?

Om de digitale patiëntomgeving te gebruiken controleer je of jouw praktijk of gezondheidscentrum is aangesloten bij Gezond.nl. Als dit zo is kun je inloggen op de patiëntomgeving door middel van DigiD. Als je geen DigiD-account hebt kunt je dat hier aanvragen. Het is niet mogelijk om in te loggen op de patiëntomgeving en gebruik te maken van deze diensten zonder DigiD-account.

Is de digitale patiëntomgeving ook als app beschikbaar?

Nee. Op dit moment is de digitale patiëntomgeving niet beschikbaar in een app. De patiëntomgeving is wel geschikt voor mobiel gebruik op bijvoorbeeld je tablet of telefoon.

Is het gebruik van de digitale patiëntomgeving gratis?

Ja. Het gebruik van de digitale patiëntomgeving is gratis.

Ik heb geen behoefte aan de digitale patiëntomgeving, hoe kan ik dan mijn medische gegevens inzien?

Je medische gegevens kun je inzien via de digitale patiëntomgeving. Je hebt toegang tot de patiëntomgeving als jouw praktijk of gezondheidscentrum is aangesloten bij Gezond.nl. Het is ook mogelijk om jouw medische gegevens in te zien via een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO), zoals VitaalBank. Daarnaast kun je contact opnemen met jouw praktijk en bespreken welke alternatieve methoden er zijn om deze gegevens in te zien.

In welke talen is de digitale patiëntomgeving beschikbaar?

De digitale patiëntomgeving is beschikbaar in het Nederlands en in het Engels.

The digital patient environment is available in Dutch and English.

Heb ik een account nodig om gebruik te maken van de digitale patiëntomgeving?

Ja, je hebt een DigiD-account nodig om gebruik te maken van de digitale patiëntomgeving. Om toegang te krijgen tot de patiëntomgeving moet je praktijk of gezondheidscentrum daarnaast zijn aangesloten bij Gezond.nl. Als dit zo is kun je inloggen op de patiëntomgeving door middel van DigiD. Vervolgens zullen we vragen om je e-mailadres en 06-nummer om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.

Waar en hoe kan ik inloggen op de digitale patiëntomgeving?

Je kunt hier inloggen op de digitale patiëntomgeving Je maakt daarbij gebruik van DigiD. Inloggen is alleen mogelijk als jouw praktijk of gezondheidscentrum is aangesloten bij Gezond.nl en als je een DigiD-account hebt. Als je geen DigiD-account hebt kunt je dat hier aanvragen.

Waarom moet ik bij Gezond.nl inloggen met DigiD?

Bij Gezond.nl kun je gebruik maken van de digitale zorgdiensten die worden aangeboden door jouw zorgverleners. Om ervoor te zorgen dat jouw medische gegevens goed beschermd zijn én dat jouw zorgverleners zeker weten wie jij bent, maakt Gezond.nl gebruik van DigiD als inlogmethode. Heb je vragen over DigiD? Kijk dan op DigiD/

Het lukt me niet om in te loggen, wat nu?

Niet kunnen inloggen op Gezond.nl kan één van de volgende oorzaken hebben:

Gezond.nl

  • Je gebruikt een verkeerde browser. Log in op Gezond.nl via Google Chrome of Safari.
  • Je gebruikt een verouderde web versie van Google Chrome of Safari. Zorg voor een update.
  • Je BSN-nummer staat niet juist geregistreerd bij je praktijk. Neem contact op met je praktijk.
  • Je inschrijving is niet verwerkt door je praktijk. Neem contact op met je praktijk.
  • Jouw praktijk maakt geen gebruik van Gezond.nl. Controleer dit bij je praktijk.

DigiD

  • Lossen bovenstaande antwoorden het probleem niet op? Het kan ook zijn dat er iets verkeerd gaat bij het inloggen met DigiD. Kijk in dat geval op https://www.digid.nl/.
  • Je bent je wachtwoord vergeten. Wijzig je wachtwoord hier.
  • Je hebt je DigiD niet geactiveerd. Activeer hier eerst je DigiD.
  • Je DigiD is geblokkeerd. Probeer het na 15 minuten opnieuw.
  • Je DigiD is verlopen omdat deze drie jaar niet is gebruikt. Vraag hier een nieuw DigiD aan.
  • Je gebruikt niet de juiste inlogmethode. Log in via een van de volgende inlogmethodes: DigiD-app, SMS-controle of Identiteitskaart. Inloggen zonder verificatie, dus met alleen gebruikersnaam en wachtwoord is niet mogelijk.

Kan ik als gevolmachtigde inloggen op Gezond.nl?

Nee, het is (nog) niet mogelijk als gevolmachtigde in te loggen op Gezond.nl via DigiD Machtigen.

Ik heb nog geen DigiD, ik ben mijn inloggegevens vergeten of ik heb een andere vraag over DigiD. Wat moet ik doen?

Heb je nog geen DigiD? Dan kun je een account aanvragen op de website van DigiD via www.digid.nl. Hier vind je ook het antwoord op alle andere vragen die betrekking hebben op DigiD.

Welke gegevens vind ik in de digitale patiëntomgeving?

In de digitale patiëntomgeving zijn gegevens te zien die door je zorgverlener zijn geregistreerd in het Huisartsen Informatie Systeem (HIS). Gegevens die je in de patiëntomgeving kunt zien zijn: Afspraken, Herhaalmedicatie, Labuitslagen, E-consulten en het Medisch Dossier. Huisartsen zijn sinds 1 juli 2020 verplicht om patiënten inzage te geven in hun medische gegevens. Wettelijk is bepaald dat alleen gegevens vanaf die datum zichtbaar hoeven te zijn.

Waarvoor gebruikt de digitale patiëntomgeving mijn gegevens?

Gezond.nl gebruikt je gegevens om deze te tonen in de digitale patiëntomgeving. Deze (medische) gegevens worden opgehaald uit het Huisartsen Informatie Systeem (HIS) en zijn niet in het bezit van Gezond.nl. Je naam en e-mailadres worden geregistreerd zodat je toegang kunt krijgen tot de patiëntomgeving. Voor meer informatie verwijzen we naar ons Privacy Statement.

Hoe komt de digitale patiëntomgeving aan mijn gegevens?

De gegevens die getoond worden in de digitale patiëntomgeving worden opgehaald uit het Huisartsen Informatie Systeem (HIS). Ze zijn dus in het bezit van de praktijk of het gezondheidscentrum en worden door hen beheerd. Het verwerken van nieuwe informatie, het doorvoeren van wijzigingen of mutaties vindt daar plaats.

Mijn gegevens kloppen niet of zijn niet up-to-date, wat moet ik doen?

De digitale patiëntomgeving haalt je gegevens uit het Huisartsen Informatie Systeem (HIS). Als je medische gegevens up-to-date zijn in dit systeem, dan zullen ze ook up-to-date zijn in de digitale patiëntomgeving. Staan niet al je actuele medische gegevens in de patiëntomgeving? Dan kan het zijn dat je gegevens nog niet verwerkt zijn in de systemen van je praktijk. Probeer het dan na een aantal dagen nog eens of neem bij onjuiste gegevens contact op met je praktijk.

Zijn mijn gegevens veilig in de digitale patiëntomgeving?

Ja, je gegevens zijn veilig. De digitale patiëntomgeving draagt grote zorg voor een goed beveiligde toegang tot persoons- en medische gegevens. Daarom voldoet het informatiebeveiligingsbeleid van de patiëntomgeving altijd aan de laatste certificeringen. Zo is de patiëntomgeving in het bezit van een NEN 7510-certificering en voldoet structureel aan de hoogste norm van informatiebeveiliging. Dit zie je terug in de registratie- en inlogmethodes: met behulp van DigiD identificeert de patiëntomgeving je als gebruiker en er wordt gevraagd om verificatie (controle).

Wie heeft er toegang tot mijn gegevens in de digitale patiëntomgeving?

Alleen jij hebt toegang tot je gegevens in de digitale patiëntomgeving. Deze gegevens worden opgehaald uit het Huisartsen Informatie Systeem (HIS). De praktijk heeft alleen toegang tot je gegevens in dit systeem als dat nodig is voor behandeling en wanneer je daar zelf toestemming voor hebt gegeven.

Als je gebruik maakt van de chatfunctie dan geef je, door middel van inloggen in de patiëntomgeving met DigiD, eenmalig toestemming aan de doktersassistente en/of huisarts die je te woord staat om je medisch dossier in te zien en wanneer nodig bij te werken.

Welke browsers zijn geschikt voor een optimaal gebruik van Gezond.nl?

Je kunt gebruik maken van Gezond.nl met alle browsers, behalve Internet Explorer. We raden je aan Google Chrome, Mozilla Firefox (minimaal versie 47) of Safari te gebruiken.

Ik heb een technisch probleem of heb een (hulp)vraag, waar kan ik terecht?

Ben jij patiënt of consument en heb je een technische probleem of een (hulp)vraag? Dan kun je hier contact met ons opnemen. We proberen om binnen twee werkdagen een reactie te geven. LET OP: dit is niet voor medische vragen. Daarvoor kun je contact opnemen met jouw gezondheidscentra of huisartsenpraktijk.

Support

Ik heb een technisch probleem of een (hulp)vraag, waar kan ik terecht?

Ben jij patiënt of consument en heb je een technische probleem of een (hulp)vraag? Dan kun je hier contact met ons opnemen. We proberen om binnen twee werkdagen een reactie te geven. LET OP: dit is niet voor medische vragen. Daarvoor kun je contact opnemen met jouw gezondheidscentra of huisartsenpraktijk.