F.A.Q.

Op deze pagina vind je antwoorden op de meest gestelde vragen.

Over de chat

Wanneer kan ik chatten?

De chat is dagelijks beschikbaar van 7.00 uur tot 20.00 uur.

Op de tijden dat de chat beschikbaar is, verschijnt de chat rechts onderin op de website. Je kunt hem herkennen aan dit icoon:

Gezond.nl chat

Waarover kan ik chatten?

Je kan chatten over algemene vragen, praktische tips of persoonlijke medische klachten. Omdat we voor persoonlijke medische klachten jouw medische dossier moeten kunnen bekijken, kan je alleen over je medische klachten chatten als je patiënt bent bij Arts en Zorg.Patiënt worden? Kijk hier voor een gezondheidscentrum bij jou in de buurt, kies een locatie en klik rechts op "Direct Inschrijven" om over te stappen.

Voor wie is de chat geschikt?

Je kan chatten over algemene vragen, praktische tips of persoonlijke medische klachten. Omdat we voor persoonlijke medische klachten jouw medische dossier moeten kunnen bekijken, kan je alleen over je medische klachten chatten als je patiënt bent bij Arts en Zorg. Kijk hier voor een gezondheidscentrum bij jou in de buurt, kies een locatie en klik rechts op "Direct Inschrijven" om over te stappen.

Wat kost de chat?

De chat is een dienst die wij als zorgaanbieder aanbieden. Hier zitten dus geen kosten aan verbonden. Afhankelijk van het soort gesprek zullen wij een consult in rekening brengen bij jouw zorgverzekering. Hierover hoef je geen eigen risico te betalen.

Waarom moet ik inloggen met DigiD?

Door in te loggen met DigiD weten we zeker dat wij de goede persoon voor ons hebben. Je geeft hiermee eenmalig toestemming aan de doktersassistent of huisarts van het chatteam van Arts en Zorg om je medisch dossier in te zien en bij te werken. Zo kan de zorgverlener je een persoonlijk medisch advies geven.

Ik ben geen patiënt bij Arts en Zorg, maar ik wil wel een persoonlijke medische vraag stellen. Wat moet ik doen?

Om je goed te kunnen helpen moeten wij je medisch dossier kunnen inzien. Wij hebben alleen toegang tot het medisch dossier van onze eigen patiënten. Daarom kunnen momenteel alleen patiënten van Arts en Zorg gebruik maken van gezond.nl. Wil je patiënt worden bij Arts en Zorg? Kijk hier voor een gezondheidscentrum bij jou in de buurt, kies een locatie en klik rechts op "Direct Inschrijven" om over te stappen.

Hoe word ik patiënt bij Arts en Zorg?

Kijk hier voor een gezondheidscentrum bij jou in de buurt, kies een locatie en klik rechts op "Direct Inschrijven" om over te stappen.

Ik wil chatten, maar de chat doet het niet. Wat moet ik doen?

Tijdens de openingstijden van de chat wordt deze zichtbaar op de website van Arts en Zorg en op deze website. Je kunt alleen een chatgesprek voeren als er een zorgverlener beschikbaar is. Als iedereen in gesprek is wordt hier een melding van getoond.

Je kunt chatten met elke internetbrowser behalve met Internet Explorer. Helaas kun je met Internet Explorer geen gebruik maken van de chat. We raden je daarom aan om bijvoorbeeld Safari, Google Chrome of Mozilla Firefox te gebruiken.

Het kan altijd zijn dat er iets technisch fout gaat. Vaak signaleren wij dit automatisch en wordt dit snel hersteld. Wordt jouw gesprek plotseling afgebroken? Probeer dan eerst na een paar minuten een nieuw gesprek te starten. Mocht dit ook niet lukken, dan kan je tijdens openingstijden jouw eigen praktijk bellen of tussen 8:30 uur en 17:00 uur bellen met de helpdesk op telefoonnummer 070 - 7112421. Je kunt chatten met alle browsers, behalve Internet Explorer. We raden je aan Google Chrome, Mozilla Firefox of Safari te gebruiken.

In welke taal kan ik chatten?

Je kan chatten in het Nederlands en Engels.

Wie beantwoordt mijn chatvraag?

Een doktersassistent van Arts en Zorg beantwoordt jouw chatvraag. Als het nodig is, wordt je vraag doorgezet naar een huisarts. Deskundige doktersassistenten en huisartsen van verschillende locaties van Arts en Zorg behandelen de vragen. Het kan dus zo zijn dat je wordt geholpen door een zorgverlener die werkzaam is bij een andere Arts en Zorg praktijk dan waar je zelf staat ingeschreven. Als het nodig is, wordt de huisarts op je eigen locatie geïnformeerd over jouw vraag.

Chatten over gezondheidsvragen van je kinderen?

Je kunt als ouder de chat ook gebruiken met een vraag over je kind, wanneer je kind jonger is dan 16 jaar. Log hiervoor in met het DigiD van je kind. Je kunt al vanaf je geboorte een DigiD aanvragen via deze website.

  • Is je kind jonger dan twaalf? Dan kun je via de chat een vraag stellen, beslissen over een behandeling en het dossier van je kind inzien.

  • Is je kind tussen de twaalf en zestien jaar? Ook dan kun je een vraag stellen via de chat. Beslissen over een behandeling is niet mogelijk met de chat, omdat zowel toestemming nodig is van de ouder(s) als van het kind. Plan hiervoor een afspraak in op de praktijk. Inzage in het dossier is toegestaan wanneer je kind hiervoor toestemming heeft gegeven.

  • Is je kind 16 jaar of ouder? In dat geval is het niet meer mogelijk om vragen te stellen voor je kind via de chat of te beslissen over zijn/haar behandeling. Inzage in het dossier is alleen toegestaan wanneer je kind hiervoor toestemming heeft gegeven. Je kind kan uiteraard zelf gebruik maken van alle diensten via de chat door met zijn/haar DigiD in te loggen.

Chatten wanneer je jonger bent dan 16?

Je kunt ook met ons chatten wanneer je jonger bent dan 16.

  • Ben je tussen de 12 en 16 jaar? Dan kun je zelf inloggen met je eigen DigiD en je vraag stellen. Beslissen over een behandeling is niet mogelijk via de chat, omdat zowel toestemming nodig is van je ouder(s) als van het jouzelf. Plan hiervoor een afspraak in bij de praktijk. Inzage in je dossier is toegestaan wanneer je ouder(s) hiervoor toestemming hebben gegeven.

  • Ben je jonger dan 12? Dan kun je zelf inloggen met je eigen DigiD en je vraag stellen. Beslissen over een behandeling is niet mogelijk via de chat, je ouder(s) kunnen hiervoor een afspraak plannen op de praktijk. Inzage in je dossier is ook niet mogelijk; alleen je ouder(s) kunnen in je dossier kijken.

 

Over het online afspraak maken

Hoe werkt het online afspraken maken?

Je kunt online een afspraak maken via deze link, na inloggen met je DigiD. Je doorloopt een aantal stappen waarmee je je afspraak in kunt plannen. Na het plannen krijg je, als je dat wilt, een ontvangstbevestiging van je afspraak. Is het spoed? Dan adviseren we altijd direct telefonisch contact op te nemen met je praktijk. Twijfel je of een afspraak nodig is? Dan kun je een chat starten met een van onze zorgverleners via de widget rechtsonder in de hoek .

Bij welke zorgverleners kan ik een afspraak maken?

Dit is afhankelijk van de type zorgverleners die werken op je praktijk. Je kunt bijvoorbeeld een afspraak maken bij een huisarts, verpleegkundig specialist of physician assistant of doktersassistent van je gezondheidscentrum. Bij een aantal zorgverleners kun je ook een afspraak maken voor een videoconsult. We plannen de afspraak in op een tijd die jou goed past, hierdoor kan het voorkomen dat je door een andere zorgverlener wordt gezien. Het is altijd mogelijk om de afspraak bij een specifieke zorgverlener (je eigen keuze) te maken.

Hoe kan ik een afspraak wijzigen / annuleren?

Je kunt je afspraak wijzigen of annuleren via het afsprakenoverzicht, hier zie je tevens een overzicht van alle gemaakte afspraken. Klik rechts naast je afspraak om deze te wijzigen of te annuleren. Je kunt tot een uur van tevoren je afspraak kosteloos wijzigen of annuleren. Een andere patiënt kan dan van deze afspraak gebruik maken. Wil je binnen twee uur voor je afspraak deze wijzigen of annuleren, neem dan telefonisch contact op met de praktijk. Buiten telefonische openingstijden kun je een e-mail sturen naar de praktijk.

Het lukt me niet om een afspraak te wijzigen / annuleren, hoe kan dat?

Dat kan komen omdat je afspraak al bijna plaatsvindt. Het is niet mogelijk om je afspraak te wijzigen of annuleren binnen een uur voor je afspraak. We raden je aan om telefonisch contact op te nemen met de praktijk. Buiten telefonische openingstijden kun je een e-mail sturen naar de praktijk.

Het portaal geeft aan dat ik het best bij een bepaalde zorgverlener een afspraak kan plannen, maar ik wil graag een andere zorgverlener kiezen. Kan dat?

Bij het maken van een afspraak kies je de verrichting (zoals oren uitspuiten of wratten aanstippen) of klacht waarvoor je een afspraak wilt maken. Hierbij kun je kiezen uit een aantal veel voorkomende klachten en verrichtingen. Aan de hand van je gekozen optie(s), geeft het portaal een advies voor de best passende zorgverlener voor je afspraak. Je hebt altijd de optie om zelf een (andere) zorgverlener te kiezen, wanneer dat voor die specifieke klacht ook kan. Ook heb je altijd de optie ‘Ik kies zelf’.

Met welke zorgverlener heb ik een afspraak?

Als je de datum en tijd voor je afspraak kiest, zie je ook met welke zorgverlener je de afspraak hebt. Is je afspraak met de doktersassistent? Dan zie je niet de naam van een doktersassistent. Op de dag van je afspraak, bekijken de doktersassistenten wie je het best kan helpen.

Is het wel veilig?

Het afsprakenportaal is beveiligd, waardoor jouw gegevens ook veilig zijn. Dit is ook de reden dat je inlogt met DigiD.

Waarom moet ik inloggen met DigiD?

Wanneer je je afspraak online plant, vragen we je om eerst in te loggen met je DigiD. Zo weten we dat jij het bent en kunnen we de afspraak direct in de agenda van de zorgverlener maken.

Wat kan ik doen als ik technische problemen ervaar?

Als je technische problemen ervaart, kun je contact met ons opnemen via de chat. De chat is iedere dag geopend tussen 7.00 uur en 20.00 uur. Chatten? Dat kan via de widget rechtsonder in de hoek. Je kunt ook telefonisch contact opnemen met de helpdesk. De helpdesk is op werkdagen bereikbaar tussen 8:30 en 17:00 uur op telefoonnummer 070 - 711 2421.

Welke browser kan ik het best gebruiken?

Het afsprakenportaal werkt het beste met Google Chrome of Mozilla Firefox. Google Chrome installeer je hier. Apple gebruiker? Op Safari werkt het afsprakenportaal ook goed.

 

Over herhaalmedicatie

Hoe werkt het aanvragen van herhaalmedicatie?

Als je, met behulp van je DigiD, inlogt in gezond.nl kun je via het medicatieoverzicht medicatie aanvragen. In het medicatieoverzicht kun je aangeven welk recept je wilt aanvragen. Het herhaalrecept kun je twee werkdagen later ophalen bij de apotheek.

Mijn medicatie staat er niet tussen, wat nu?

Staat de medicatie die je wil aanvragen niet in het medicatieoverzicht op gezond.nl? Dan kun je contact met ons opnemen via de chat. Wellicht is het voor deze medicatie niet mogelijk het online aan te vragen.

Wanneer kan ik mijn herhaalmedicatie ophalen bij de apotheek?

Je kunt je herhaalmedicatie twee werkdagen na het aanvragen ophalen bij de apotheek. Op de pagina herhaalrecept op je praktijk website zie je vanaf wanneer je je medicatie kunt ophalen. Klik hier voor je praktijkpagina.

Bij welke apotheek kan ik mijn medicatie ophalen?

Je kunt je medicatie ophalen bij de apotheek waar je staat ingeschreven. Twijfel je over welke apotheek dit is? Dan kun je contact leggen met ons via onze chat.

 

Over het videoconsult

Hoe werkt een videoconsult?

Bij een videoconsult heb je een gewoon consult met een huisarts, zoals je dat gewend bent. Het enige verschil is dat je niet in dezelfde ruimte bent; je ziet elkaar in een beveiligde online omgeving. Je ziet de huisarts dus virtueel tegenover je zitten. Tijdens het videoconsult kun je je klacht of vraag bespreken, op dezelfde manier als je in een normaal consult doet. Doordat de huisarts jou kan zien, kun je bijvoorbeeld ook naar een huiduitslag laten kijken. Een videoconsult is geheel gratis en duurt even lang als een consult in de praktijk.

Hoe kan ik een afspraak maken?

Als patiënt van Arts en Zorg kun je een afspraak maken voor een videoconsult via het patiëntenportaal gezond.nl. Bekijk op de website van je praktijk of dit voor jouw gezondheidscentrum mogelijk is. Na het plannen van je afspraak ontvang je een bevestiging per mail, met daarin een link naar het videoconsult. Klik een paar minuten voor de afspraak op de inloglink en je komt in de virtuele wachtkamer van het videoconsult terecht. De huisarts start het consult.

Voor wat voor gezondheidsvragen kan ik een videoconsult plannen?

Een videoconsult kun je inplannen voor ieder onderwerp waar je normaliter ook een afspraak bij de huisarts voor maakt. Mocht je kind koorts hebben, kan je hiervoor een videoconsult inplannen, omdat de huisarts je kind gewoon kan zien. Wanneer je een afspraak wilt maken voor een verrichting zoals oren uitspuiten of het plaatsen van een spiraaltje, adviseren we je uiteraard om een afspraak op de praktijk zelf te plannen. Daarnaast is het videoconsult ook niet voor spoedeisende hulp, bel in dat geval direct naar de praktijk.

Wat gebeurt er als ik later dan de gemaakte afspraak inlog?

Net als bij een gewone afspraak met de huisarts, is het ook bij een videoconsult belangrijk dat je op tijd bent. Wanneer je later inlogt, hangt het af van de andere afspraken van de huisarts of er nog tijd is om je te helpen. Dit kunnen we niet garanderen. Je kunt in dat geval op de link in je e-mail klikken en dan neemt de huisarts contact met je op.

Is het wel veilig?

Het videoconsult is beveiligd. Alleen jij ontvangt de link naar het videogesprek op het door jou opgegeven e-mailadres. Door de veilige, eenmalige verbinding kan er niemand anders meekijken. Daarnaast worden de gesprekken niet opgenomen of bewaard.

Wat zijn de technische vereisten?

Naast de goede browser (Google Chrome, Mozilla Firefox of Safari) heb je alleen een smartphone nodig met een werkende camera of webcam voor bij je computer. Wil je videobellen via je iPad? Dan heb je tenminste versie 10 nodig. Verder hoef je geen software te installeren. Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op via de chat. De chat is elke dag beschikbaar tussen 7.00 en 20.00 uur, ook in het weekend en op feestdagen. Je kunt ook telefonisch contact opnemen met de helpdesk. De helpdesk is op wekrdagen bereikbaar tussen 8:30 uur en 17:00 uur op telefoonnummer 070 - 7112421.

Wat kan ik doen als ik technische problemen ervaar?

Als je technische problemen ervaart kun je contact met ons opnemen via de chat, de chat is dagelijks tussen 7.00 uur en 20.00 uur beschikbaar. Chatten? Klik hier. Je kunt op werkdagne ook de helpdesk bellen tussen 8:30 uur en 17:00 uur op telefoonnummer 070 - 7112421

 

Over DigiD

Wat is DigiD?

DigiD is een vertrouwelijke manier van inloggen op websites van de overheid en in de zorg zoals op gezond.nl. Heb je nog geen DigiD? Je kunt 'm aanvragen via deze website.

Waarom moet ik inloggen?

Door in te loggen met DigiD weten we zeker dat wij de goede persoon voor ons hebben. Door in te loggen met DigiD geef je eenmalig toestemming aan de zorgverlener van Arts en Zorg om je medisch dossier in te zien en bij te werken. Zo kan de zorgverlener je een persoonlijk medisch advies geven.

 

Over gezond.nl

Wat is gezond.nl?

Gezond.nl is een initiatief van Arts en Zorg. Gezond.nl ontwikkelt allerlei diensten die aansluiten bij de huisarts van de toekomst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een patiëntenportaal waarin je online een afspraak kunt maken, herhaalmedicatie kan aanvragen en kan chatten met zorgverleners.

Wat kan ik in de toekomst via gezond.nl doen?

Gezond.nl is volop in ontwikkeling. Wij zijn hard bezig om steeds meer diensten aan Gezond.nl toe te voegen. Momenteel werken we aan de volgende diensten:

  • Labuitslagen
    Is er bloedonderzoek gedaan in jouw huisartsenpraktijk of gezondheidscentrum? Binnenkort kan je de uitslag bekijken op gezond.nl.

  • Jouw dossier
    Het inzien van je eigen medisch dossier, waarbij je zelf kunt bepalen of je deze informatie wilt delen met andere zorgverleners.

Ik heb een goed idee voor gezond.nl, hoe laat ik dat weten?

We zijn altijd benieuwd waar jij tegenaan loopt bij het organiseren van jouw zorg en welke zaken in de zorg volgens jou beter geregeld kunnen worden. Laat het ons weten via info@gezond.nl!