F.A.Q.

Op deze pagina vind je antwoorden op de meest gestelde vragen.

Over de chat

De chat is dagelijks beschikbaar van 7.00 uur tot 21.00 uur.

Op de tijden dat de chat beschikbaar is, verschijnt de chat rechts onderin op de website. Je kunt hem herkennen aan dit icoon:

Gezond.nl chat

Je kan chatten over algemene vragen, praktische tips of persoonlijke medische klachten. Omdat we voor persoonlijke medische klachten jouw medische dossier moeten kunnen bekijken, kan je alleen over je medische klachten chatten als je patiënt bent bij Arts en Zorg.Patiënt worden? Kijk hier voor een gezondheidscentrum bij jou in de buurt, kies een locatie en klik rechts op "Direct Inschrijven" om over te stappen.

Je kan chatten over algemene vragen, praktische tips of persoonlijke medische klachten. Omdat we voor persoonlijke medische klachten jouw medische dossier moeten kunnen bekijken, kan je alleen over je medische klachten chatten als je patiënt bent bij Arts en Zorg. Kijk hier voor een gezondheidscentrum bij jou in de buurt, kies een locatie en klik rechts op "Direct Inschrijven" om over te stappen.

De chat is een dienst die wij als zorgaanbieder aanbieden. Hier zitten dus geen kosten aan verbonden. Afhankelijk van het soort gesprek zullen wij een consult in rekening brengen bij jouw zorgverzekering. Hierover hoef je geen eigen risico te betalen.

Door in te loggen met DigiD weten we zeker dat wij de goede persoon voor ons hebben. Je geeft hiermee eenmalig toestemming aan de doktersassistent of huisarts van het chatteam van Arts en Zorg om je medisch dossier in te zien en bij te werken. Zo kan de zorgverlener je een persoonlijk medisch advies geven.

Om je goed te kunnen helpen moeten wij je medisch dossier kunnen inzien. Wij hebben alleen toegang tot het medisch dossier van onze eigen patiënten. Daarom kunnen momenteel alleen patiënten van Arts en Zorg gebruik maken van gezond.nl. Wil je patiënt worden bij Arts en Zorg? Kijk hier voor een gezondheidscentrum bij jou in de buurt, kies een locatie en klik rechts op "Direct Inschrijven" om over te stappen.

Kijk hier voor een gezondheidscentrum bij jou in de buurt, kies een locatie en klik rechts op "Direct Inschrijven" om over te stappen.

Tijdens de openingstijden van de chat wordt deze zichtbaar op de website van Arts en Zorg en op deze website. Je kunt alleen een chatgesprek voeren als er een zorgverlener beschikbaar is. Als iedereen in gesprek is wordt hier een melding van getoond.

Je kunt chatten met elke internetbrowser behalve met Internet Explorer. Helaas kun je met Internet Explorer geen gebruik maken van de chat. We raden je daarom aan om bijvoorbeeld Safari, Google Chrome of Mozilla Firefox te gebruiken.

Het kan altijd zijn dat er iets technisch fout gaat. Vaak signaleren wij dit automatisch en wordt dit snel hersteld. Wordt jouw gesprek plotseling afgebroken? Probeer dan eerst na een paar minuten een nieuw gesprek te starten. Mocht dit ook niet lukken, dan kan je tijdens openingstijden jouw eigen praktijk bellen of tussen 8:30 uur en 17:00 uur bellen met de helpdesk op telefoonnummer 070 - 7112421.

Je kan chatten in het Nederlands en Engels.

Een doktersassistent van Arts en Zorg beantwoordt jouw chatvraag. Als het nodig is, wordt je vraag doorgezet naar een huisarts. Deskundige doktersassistenten en huisartsen van verschillende locaties van Arts en Zorg behandelen de vragen. Het kan dus zo zijn dat je wordt geholpen door een zorgverlener die werkzaam is bij een andere Arts en Zorg praktijk dan waar je zelf staat ingeschreven. Als het nodig is, wordt de huisarts op je eigen locatie geïnformeerd over jouw vraag.

Je kunt als ouder helaas niet gebruik maken van de chat voor gezondheidsvragen van je kinderen.
Voor kinderen onder de 16 jaar is het beantwoorden van medische vragen via de chat beperkt mogelijk, omdat chatmedewerkers vanwege landelijke regels geen inzicht in het dossier van kinderen onder de 16 jaar hebben. De chatmedewerkers kunnen wél algemene adviezen geven en verwijzen naar betrouwbare websites. Daarnaast zullen zij altijd het advies geven contact op te nemen met de huisarts via het digitale afsprakenportaal of de telefoon. Ben je patiënt bij Docline en heb je een medische vraag over een kind onder de 16 jaar? Dan geldt aanvullend hierop dat je via de chat kan vragen of de doktersassistente van Docline je terugbelt. De doktersassistente belt je dan binnen 1 uur.

 

Over het online afspraak maken

Je kunt online een afspraak maken via deze link, na inloggen met je DigiD. Je doorloopt een aantal stappen waarmee je je afspraak in kunt plannen. Na het plannen krijg je, als je dat wilt, een ontvangstbevestiging van je afspraak. Is het spoed? Dan adviseren we altijd direct telefonisch contact op te nemen met je praktijk. Twijfel je of een afspraak nodig is? Dan kun je een chat starten met een van onze zorgverleners.

Dit is afhankelijk van de typen zorgverleners die werken op je praktijk. Je kunt bijvoorbeeld een afspraak maken bij een huisarts, verpleegkundig specialist, physician assistant of doktersassistent van je gezondheidscentrum. Bij een aantal zorgverleners kun je ook een afspraak maken voor een videoconsult. We plannen de afspraak in op een tijd die jou goed past. Hierdoor kan het voorkomen dat je door een andere zorgverlener wordt gezien. Het is altijd mogelijk om de afspraak bij een specifieke zorgverlener (je eigen keuze) te maken.

Je kunt je afspraak wijzigen of annuleren via het afsprakenoverzicht, hier zie je tevens een overzicht van alle gemaakte afspraken. Ga hiervoor naar gezond.nl en klik op ‘Afspraken’ in het menu. Klik rechts naast je afspraak om deze te wijzigen of te annuleren. Je kunt tot 1 uur van tevoren je afspraak kosteloos wijzigen of annuleren. Een andere patiënt kan dan van deze afspraak gebruik maken. Wil je binnen 1 uur voor je afspraak deze wijzigen of annuleren, neem dan contact op met de praktijk.

Dat kan komen omdat je afspraak al bijna plaatsvindt. Het is niet mogelijk om je afspraak te wijzigen of annuleren binnen een uur voor je afspraak. We raden je aan om contact op te nemen met de praktijk.

Bij het maken van een afspraak kies je de verrichting (zoals oren uitspuiten of wratten aanstippen) of klacht waarvoor je een afspraak wilt maken. Hierbij kun je kiezen uit een aantal veel voorkomende klachten en verrichtingen. Aan de hand van je gekozen optie(s), geeft het portaal een advies voor de best passende zorgverlener voor je afspraak. Je hebt altijd de optie om zelf een (andere) zorgverlener te kiezen, wanneer dat nodig is. Ook heb je altijd de optie ‘Ik kies zelf’ in de eeste pagina van de afsprakenmodule.

Als je de datum en tijd voor je afspraak kiest, zie je ook met welke zorgverlener je de afspraak hebt. Is je afspraak met de doktersassistent? Dan spreek je de doktersassistent die die dag beschikbaar is.

Als je denkt dat het nodig is kan je ook een dubbele afspraak inplannen. Bij het maken van de afspraak zet je dan een vinkje bij “Dubbele afspraak inplannen” om direct een dubbel consult in te plannen.

Ja. Het afsprakenportaal is beveiligd, waardoor jouw gegevens ook veilig zijn. Dit is ook de reden dat je inlogt met DigiD.

Wanneer je je afspraak online plant, vragen we je om eerst in te loggen met je DigiD. Zo weten we dat jij het bent en kunnen we de afspraak direct in de agenda van de zorgverlener maken.

Je kunt gebruik maken van het portaal met alle browsers, behalve Internet Explorer. We raden je aan Google Chrome, Mozilla Firefox (minimaal versie 47) of Safari te gebruiken.

Als je technische problemen ervaart, kun je contact met ons opnemen via de chat. De chat is iedere dag geopend tussen 7.00 uur en 21.00 uur. Chatten? Dat kan via de widget rechtsonder in de hoek. Je kunt ook telefonisch contact opnemen met de helpdesk. De helpdesk is op werkdagen bereikbaar tussen 8:30 en 17:00 uur op telefoonnummer 070 - 711 2421.

Het afsprakenportaal werkt het beste met Google Chrome of Mozilla Firefox (minimaal versie 47). Google Chrome installeer je hier. Apple gebruiker? Op Safari werkt het afsprakenportaal ook goed.

 

Over herhaalmedicatie

Als je inlogt op gezond.nl kun je via het medicatieoverzicht medicatie aanvragen. Klik hiervoor in het linkermenu op ‘Herhaalmedicatie’. In het medicatieoverzicht kun je aangeven welk recept je wilt aanvragen. Om privacyredenen krijg je geen bevestigingsmail van je aanvraag. Je kunt de status van je aanvraag bekijken in je medicatieoverzicht op gezond.nl. Het herhaalrecept kun je meestal twee werkdagen na je aanvraag ophalen bij de apotheek.

taat de medicatie die je wil aanvragen niet in het medicatieoverzicht op gezond.nl? Dat kan een paar redenen hebben. Als je net patiënt geworden bent bij onze praktijk, kun je ook nog niet direct herhaalmedicatie aanvragen. Dat komt omdat we jouw medisch dossier nog niet hebben gekregen van je vorige huisarts. Dit kan ongeveer 5 werkdagen duren. Wil je weten of je dossier al verstuurd is? Leg dan contact met je vorige huisartsenpraktijk. Daarnaast is het voor sommige medicatie niet mogelijk deze online aan te vragen. Vragen? Dan kun je contact met ons opnemen via de chat.

Je kunt je herhaalmedicatie twee werkdagen na het aanvragen ophalen bij de apotheek. Op de pagina herhaalrecept op de website van jouw praktijk zie je vanaf welk tijdstip je je medicatie kunt ophalen. Klik hier voor je praktijkpagina.

Je kunt je medicatie ophalen bij de apotheek waar je staat ingeschreven. Twijfel je over welke apotheek dit is? Dan kun je contact leggen met ons via onze chat.

 

Over jouw medisch dossier

Je ziet een overzicht van de verschillende onderwerpen waarvoor je bij de huisartsenpraktijk bent geweest, met daarbij onder andere een advies van de zorgverlener, een overzicht van je medicijnen en de uitslagen van medische onderzoeken. Daarnaast staan ook eventuele allergieën benoemd.

Alleen jij en de zorgverleners die jou behandelen kunnen je medisch dossier bekijken. Deel je dossier niet zomaar met anderen. Twijfel je of je je dossier met iemand zal delen? Neem dan contact op met de doktersassistent van je huisartsenpraktijk.

Het online portaal is beveiligd, waardoor jouw gegevens ook veilig zijn. Dit is ook de reden dat je inlogt met DigiD.

Wanneer je je medisch dossier wilt bekijken, vragen we je eerst in te loggen met je DigiD. Op die manier zorgen we dat je op een veilige manier je eigen informatie kunt bekijken.

We raden je aan contact te leggen met je huisartsenpraktijk wanneer je vragen hebt over de informatie die in je medisch dossier staat.

Dit kan twee redenen hebben. Mogelijk ben je net bij ons ingeschreven en hebben we je medisch dossier nog niet ontvangen van je vorige huisarts. Daarnaast kunnen we het medisch dossier alleen tonen aan personen vanaf 16 jaar.

 

Over de video-afspraak

Bij een videoconsult heb je een gewoon consult met een zorgverlener, zoals je dat gewend bent. Het enige verschil is dat je niet in dezelfde ruimte bent; je ziet elkaar in een beveiligde online omgeving. Je ziet de zorgverlener dus virtueel tegenover je zitten. Tijdens het videoconsult kun je je klacht of vraag bespreken, op dezelfde manier als je in een normaal consult doet. Doordat de zorgverlener jou kan zien, kun je bijvoorbeeld ook naar een huiduitslag laten kijken. Een videoconsult is geheel gratis en duurt even lang als een consult op de praktijk.

Na het plannen van je afspraak ontvang je een bevestiging per mail, met daarin een link naar het videoconsult. Zorg ervoor dat je een apparaat met de juiste technische vereisten klaarzet. Klik een paar minuten voor de afspraak op de inloglink. Er verschijnt een pop-up met de vraag of je toestemming geeft om je camera en microfoon te gebruiken. Klik op ‘Toestaan’. Klik vervolgens op ‘Klaar voor afspraak’ (helemaal onderin). Je komt nu in de virtuele wachtkamer van het videoconsult terecht. De zorgverlener start het consult rond de afgesproken tijd.

Naast de goede browser (Google Chrome, Mozilla Firefox of Safari) heb je alleen een smartphone nodig met een werkende camera of een webcam voor bij je computer. Wil je videobellen via je iPad? Dan heb je tenminste versie 10 nodig. Verder hoef je geen software te installeren. Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op via de chat. De chat is elke dag beschikbaar tussen 7.00 en 21.00 uur, ook in het weekend en op feestdagen. Je kunt ook telefonisch contact opnemen met de helpdesk. De helpdesk is op werkdagen bereikbaar tussen 8:30 uur en 17:00 uur op telefoonnummer 070 - 7112421.

Een videoconsult kun je inplannen voor bijna ieder onderwerp waar je normaliter ook een afspraak op de huisartsenpraktijk voor maakt. Mocht je kind koorts hebben, kan je hiervoor een videoconsult inplannen, omdat de zorgverlener je kind gewoon kan zien. Wanneer je een afspraak wilt maken voor een verrichting zoals oren uitspuiten of het plaatsen van een spiraaltje, adviseren we je uiteraard om een afspraak op de praktijk zelf te plannen. Daarnaast is het videoconsult ook niet voor spoedeisende hulp, bel in dat geval direct naar de praktijk of bel 112.

Net als bij een gewone afspraak op de huisartsenpraktijk, is het ook bij een videoconsult belangrijk dat je op tijd bent. Wanneer je later inlogt, hangt het af van de andere afspraken van de zorgverlener of er nog tijd is om je te helpen. Dit kunnen we niet garanderen. Je kunt in dat geval op de link in je e-mail klikken en dan neemt de zorgverlener contact met je op.

Ja, het videoconsult is beveiligd. Alleen jij ontvangt de link naar het videogesprek op het door jou opgegeven e-mailadres. Door de veilige, eenmalige verbinding kan er niemand anders meekijken. Daarnaast worden de gesprekken niet opgenomen of bewaard.

Als je technische problemen ervaart kun je contact met ons opnemen via de chat, de chat is dagelijks tussen 7.00 uur en 21.00 uur beschikbaar. Chatten? Klik hier. Je kunt op werkdagen ook de helpdesk bellen tussen 8:30 uur en 17:00 uur op telefoonnummer 070 - 7112421

Als je de volgende melding met een rood uitroepteken op een zwarte achtergrond ziet: ! Incompatible Browser, The video component of this application requires a newer version(...)

In dit geval is het nodig om je internetbrowser te updaten naar de nieuwste versie. Je kunt een van de volgende browsers gebruiken:

Laptop/Desktop

  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox
  • Safari
  • Microsoft Edge

Android smartphone

  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox

Apple smartphone

  • Safari

 

Over DigiD

DigiD is een vertrouwelijke manier van inloggen op websites van de overheid en in de zorg zoals op gezond.nl. Heb je nog geen DigiD? Je kunt 'm aanvragen via deze website.
Door in te loggen met DigiD weten we zeker dat wij de goede persoon voor ons hebben. Door in te loggen met DigiD geef je eenmalig toestemming aan de zorgverlener van Arts en Zorg om je medisch dossier in te zien en bij te werken. Zo kan de zorgverlener je een persoonlijk medisch advies geven.

 

Over gezond.nl

Gezond.nl is een initiatief van Arts en Zorg. Gezond.nl ontwikkelt allerlei diensten die aansluiten bij de huisarts van de toekomst. Gezond.nl heeft in de afgelopen jaren een patiëntenportaal ontwikkeld waar je online een afspraak kunt maken, herhaalmedicatie kan aanvragen, een e-consult kunt aanvragen en kan chatten met zorgverleners. Ook kan je hier je labuitslagen en medisch dossier inzien. Daarnaast heeft gezond.nl ook een platform voor videoconsulten ontwikkeld.

We zijn altijd benieuwd waar jij als patiënt tegenaan loopt bij het organiseren van jouw zorg en welke zaken in de zorg volgens jou beter geregeld kunnen worden. Laat het ons weten via info@gezond.nl!

Je kunt gebruik maken van het portaal met alle browsers, behalve Internet Explorer. We raden je aan Google Chrome, Mozilla Firefox (minimaal versie 47) of Safari te gebruiken.

Als je technische problemen ervaart, kun je contact met ons opnemen via de chat. De chat is op elke dag geopend tussen 7.00 uur en 21.00 uur. Chatten? Dat kan via de widget rechtsonder in de hoek. Je kunt ook telefonisch contact opnemen met de helpdesk. De helpdesk is op werkdagen bereikbaar tussen 8:30 en 17:00 uur op telefoonnummer 070 - 711 2421.

Ja, klik linksonder op ‘NL Nederlands’ en vervolgens op ‘EN English’.

Yes. To switch to English, click on ‘NL Nederlands’ at the bottom left of your screen and then click on ‘EN English’ .

Gezond.nl

Gezond.nl is een initiatief van Arts en Zorg. Arts en Zorg levert momenteel aan 180.000 patiënten eerstelijnszorg vanuit eenentwintig gezondheidscentra verspreid over Nederland.